Arkiv Hälsa Marknadsföring Mat & Livsmedel

Celsius mörkar koffeinhalten- stoppa försäljningen!

16 februari, 2018

Min son Axel köpte en burk Celsius häromdagen. Han hade ingen aning om att det var koffein i drycken. Det står inte på synlig plats på förpackningen som på andra energidrycker. Något som många föräldrar blivit varse när småbarnen har druckit Celsius. I bästa fall stissar de runt, i sämsta fall drabbas de av hjärtrusning. Och jag fick förnyad kraft att skälla på företaget.

För några år sedan anmälde jag drycken till Göteborgs kommun och bad dem pröva Celsius förpackningstext. Bör man inte klart och tydligt ange att produkten innehåller koffein, det kan man ju knappast förvänta sig av en burk som ser ut som en läskedryck? Men nej. Det finns  inget lagrum som säger att ”energidryck” eller ”koffein” ska anges på framsidan av burken. På baksidan, i det finstilta, måste koffeinhalten stå förstås.

Blir sur.

En snabbskanning visar att övriga varumärken för energidrycker har en tydlig märkning. Varför då inte Celsius? Är det för att det tar väck auran av ”nyttighet” som Celsius vill sprida. ”Vitaminberikad, grönt te, C-vitamin, biotin” m m basuneras ut på förpackningen men inte koffein.

Koffeinhalten är dessutom extrahög i Celsius, nästan dubbelt upp om man jämför med Red Bull.

Stoppa försäljningen!

Livsmedelsbutikerna och servicehandeln tycker jag helt enkelt ska sätta ner foten och sluta köpa in och sälja Celsius om inte företaget anger  ”energidryck” och/eller att det är koffein i burken på framsidan av förpackningen.

Det finns ingen anledning att tillåta Celsius att mörka. Drycker med koffein ska ingen behöva köpa utan att veta om det.

——————————–

PS Jag har försökt att få tag i företaget men de svarar varken på telefon eller mejl. Eftersom jag också har haft kontakt med handeln fick jag ryktesvägen höra att Celsius kommer att skriva energidryck på burkarna någon gång i vår. F-n tro’t!

PSS 22 febr. I dag hörde Celsius av sig, efter min debattartikel i ämnet i ICA nyheter i fredags, och meddelade att de kommer att ändra sina förpackningar ”under året”. Bra.

 

    Leave a Reply