Drygt 700 000 ton mat/matavfall slängde den brittiska livsmedelskedjan Tesco under 2017 tillsammans med 25 av sina största leverantörer. Ändå är Tesco en superhjälte. För Tesco publicerar sina avfallsdata och gör dem offentliga.

700 000 ton livsmedel som går till spillo under ett enda år är häpnadsväckande, snudd på outhärdligt. Om man betänker alla pengar, all energi, allt vatten, alla utsläpp av växthusgaser och näring som har genererats helt i onödan, när maten inte hamnar i våra magar.

Tesco mäter och publicerar data och får stå där med skammen. Men de gör det!

De har tagit på sig ledartröjan när det gäller att minska matsvinnet. De mäter och agerar och får sina största leverantörer att göra det samma. Och det är bara början. 2030 ska företagen ha minskat sitt matsvinn med 50 %, helt enligt FNs hållbarhetsmål 12.3.

Om vi nu antar att svenska livsmedelsföretag gör sig av med samma mängd mat och avfall som Tesco och Tescos leverantörer, vilka volymer skulle det då handla om, tro’? Omräknat till svenska förhållanden och invånarantal, och ja, jag vet jag höftar grymt, blir det 108 000 ton. Tesco har 27 procents marknadsandel i UK.

Om vi skalar upp Tescos siffror till att gälla samtliga svenska livsmedelskedjor skulle de tillsammans med sina största leverantörer generera 400 000 ton mat/matavfall per år.

Låt säga att 50 procent av detta är fullt ätbara mat. Det är 200 000 ton. Och då är de livsmedel som går till djurfoder borträknat, för det räknas inte som ”waste” i UK och inte heller det som är kvar på fälten och plöjs ner, vad jag förstår.

Kanske är den svenska tillhöftade siffran till och med för låg. I England donerar både livsmedelsföretag och butiker ganska stora mängder till behövande, till välgörenhetsorganisationer som Fare Share med flera. Donerad mat utgör bara en smula av all överbliven mat i Sverige.

Vilken av de svenska livsmedelskedjorna blir först med att publicera sina matsvinnssiffror?

Våga och vinn! Och bli en superhjälte.