Den sockerskatt som införs i Storbritannien och Irland inom kort, och som existerar på flera andra platser i världen, har satt sprutt på livsmedelsföretagen.
Det bantas bort socker för fullt. Dels för att komma under skattegränsen för socker i dryckerna, dels i ren självbevarelsedrift. Att ha kvar sockerstinna produkter på hyllan är förstås ingen bra business på sikt. Men inte heller artificiella sötningsmedel får godkänt av en majoritet av europeiska konsumenter visar en nyligen publicerad mätning. Många är oroliga för negativa hälsoeffekter, andra gillar inte smaken. En svår nöt att knäcka för företagen. För vad ska man söta med? Folk gillar ju sött!
Sötningsmedlet ”Stevia” går fram starkt. Det ses som naturligt och ”clean” eftersom råvaran kommer från växten med samma namn, fast det är knappast en naturlig process som får fram själva sötningsmedlet, ”steviol glykocider”. Good enough kanske folk tycker.
Och det gör också det svenska företaget Nick’s med ”a Swedish mission to improve the world of snacks”, som vill att vi ska ” join our fight on sugar” och lanserar godis med ”no added sugar!” De sötar sin kexchoklad med steviol glykocider. I övrigt innehåller chokladkakan många ingredienser och nästan på pricken lika många kalorier per 100 gram (488 kcal) som vanlig kexchoklad (498 kcal). Men Nick’s är kanske är ett bra alternativ för diabetiker som vill festa loss, för glutenintoleranta/känsliga och för socker- och glutenfobiker.
Själv håller jag mig till kexchokladen i mycket måttlig mängd.