Nej, detta är inte Mondelez reklam. Bild Ali Roresteini
Mondelez är det företag som har satsat mest reklampengar i Sverige under 2024. Hela 720 miljoner kronor. Och det är Marabou som står för den största delen av Mondelez reklamkaka med 334 miljoner. Följt av Philadelphiaost med 155 miljoner kronor i reklam, Daim 97 miljoner kronor och Oreo 75 miljoner kronor. Alla är med på topp 10 listan av reklaminvesteringar i livsmedel förra året. Det skriver tidningen Dagligvarunytt i dag.
Mondelez har alltså bara i Sverige satsat nästan tre fjärdedels miljard på reklam för fyra av deras varumärken.
Det är en hissnande summa som är svår att greppa. En miljard kronor är väldigt, väldigt mycket pengar. Ett sätt att få perspektiv är att lära sig att 1 miljon sekunder är 11 dagar, 1 miljard sekunder är 32 år! Då begriper åtminstone jag skillnaden mellan en miljon och en miljard.
Mondelez dotterbolag i Sverige omsatte 2,7 miljarder kronor år 2024 och la 720 miljoner på reklam enligt Dagligvarunytt.
Detta att jämföra med en annan storköpare av reklam, Arla. De kommer på andrar plats på listan. Arla omsatte 17,7 miljarder på den svenska marknaden och la 320 miljarder kronor på annonsering i olika mediekanaler. Det är mycket pengar, men mer begripligt än Mondelez enorma reklamsatsningar.
Det vore intressant att veta vad Mondelez la ut på reklam i Sverige före Rysslands anfallskrig mot Ukraina. Att Mondelez fortsätter att ha omfattande verksamhet i Ryssland har lett till att många svenskar, i protest, vägrar köpa företagets produkter, främst Marabou. Och då behövs väl mycket reklam antar jag….