En klok och viktig text av Jakob Gottlieb och Lars Jederlund. Bild: B4Ukraine

”Bojkotta EM-sponsorerna Pepsi och Lay’s

Varje köp bär ansvar. När du köper en Pepsi-flaska med fotbollsstjärnorna Stina Blackstenius eller Johanna Kaneryd på etiketten, stödjer du ett företag som fortfarande är aktivt i Ryssland. Ett företag som finansierar krig, död och förstörelse i Ukraina, PepsiCo. Det är hårt, men sant.

När vi fortsätter att se på det rafflande avgörandet i EM är det viktigt att ha detta i åtanke. Vi får inte glömma verkligheten. PepsiCo finns kvar på den ryska marknaden och betalar årligen ca 8 miljarder kronor i skatt till Moskva. Över 1000 företag har lämnat Ryssland i protest. Men PepsiCo fortsätter som om inget hänt. Så sent som i 2024 öppnade företaget en ny rysk megafabrik för 60 000 ton snacks årligen, trots att bolaget hade lovat att pausa alla nya investeringar när kriget bröt ut.*

PepsiCo gör bland annat Lay’s chips, Doritos, Tropicana juice och Sodastream. Deras vd, spanjoren Ramon Laguarta, satsar stora pengar på att PepsiCo ska kopplas ihop med fotbollsstjärnor som Lionel Messi och kaptenen i det brittiska damlandslaget Leah Williamson. Lay’s och Pepsi är några av EM-sponsorerna och syns flitigt på arenan.

Ledarskap handlar inte bara om vinst. Det handlar om ansvar och värderingar. Om H&M, IKEA, och Unilever kan dra sig ur ryska marknaden, kan PepsiCo också göra det.
Konsumenter och företag måste ta ansvar

Vi som konsumenter har makt. Vi har alternativ. Vi kan visa vad vi tycker med plånboken.

Vi kan låta produkterna stå kvar i hyllan.

Bojkotta: Pepsi, Lay’s, Doritos, Tropicana, Sodastream (PepsiCo)

Men det handlar inte bara om oss som konsumenter. Det finländska parlamentet bytte ut alla Pepsi-produkter i protest på deras restauranger, likaså massvis av studentmatsalar som drivs av företaget Juvenes runtom i hela Finland.**

Företag har också ett ansvar. De kan göra skillnad.

Carlsberg är ett till exempel. Pepsi är vanligt i Sverige på grund av Carlsbergs licensavtal med Pepsico. När vi frågade Carlsberg om de kan pressa Pepsi att lämna Ryssland, svarade de passivt: ”Det är upp till varje företag.”

Men Carlsberg kan agera och påverka andra. Carlsberg har själva dragit sig ur Ryssland och borde aktivt förmå andra att dela deras inställning i frågan. De kan till och med göra egna produkter. Varför inte återlansera XL Cola? Eller skapa en ny cola med tydliga värderingar? Lidl (Freeway) och Spendrups (Cuba Cola) erbjuder egna, lokala alternativ. Carlsberg kan också – och bättre.
Det handlar om mer än läsk, apelsinjuice och chips

Genom att vi konsumenter fortsätter att köpa Pepsi-produkter så kan PepsiCo fortsätta. Vi måste därför vara kritiska och välja något annat. Inte för att det är enkelt, utan för att det är nödvändigt. Det handlar om var vi drar gränsen. Om vad vi värderar mer än vanor och bekvämlighet. Om företagsledare inte tar ansvar, måste vi göra det åt dem. Vi måste pressa dem till handling. Lämna Pepsi i hyllan. Skicka en signal de inte kan ignorera. Spendrups Cuba Cola är ett bra alternativ, men det finns fler.

En bojkott stoppar inte kriget. Men det är en stark handling. Som kan tvinga företag att agera.

Förändringen börjar i din och min kundvagn.

Vill du se vilka varumärken som fortfarande finns i Ryssland? Gratisappen PushToLeave hjälper dig att välja rätt i butiken.”