Äntligen, äntligen drar Konsumentombudsmannen ( KO) ett spelbolag inför rätta. Inte en dag för tidigt. Borde varit gjort för länge sedan.
Ninja Casinos marknadsföring strider mot lagens krav på måttfull spelreklam och nu vill KO få en praxis på området.
KO anser att det är viktigt att domstolen väger in hur sårbara grupper, personer med spelmissbruk eller som riskerar att hamna i spelmissbruk, påverkas av reklamen.
Ja, det är ju fullständigt nödvändigt.
Själv har jag länge tänkt att engagera mig mot spelbolagens vidriga marknadsföring. Men hindrats av tanken att om jag går in och granskar sajterna så kommer jag att förföljas av deras äckliga annonser vart än jag ställer kosan på nätet.
Fegt, ja. Men nu har ju KO ÄNTLIGEN tagit saken i egna händer. Bättre sent än aldrig. Kanske.
Men f-n vet. Många liv har gått till spillo i väntan på tuffare tag mot spelbolagens hänsynslösa framfart. Och media tiger (nästan) still. Tjänar multum på alla spelannonser. SvD är en av de få som rutit till. Tyvärr behöver man en prenumeration för att läsa artiklarna.
Men lyssna gärna på en lysande radiodokumentär i två avsnitt.
Mer skrivet om nätkasinon och bluffar på min gamla blogg.
Bilderna är hämtade från Ninja Casinos sajt