Veganskt och glutenfritt överallt
Superbra affärsidé av COOK, en ganska nyöppnad kedja med hyfsade priser. Mängder av goda, fina, frysta rätter som beställs hem på nätet. Ris, potatis eller pasta får man komplettera med själv. COOK åtar sig även catering för större sällskap. Vill ha!
Skum datuminformation på mjölkpaketen. ”Förvaras i kylskåp. Om öppnad, konsumera inom tre dagar eller på ”sista förbrukningsdag” (use by date)”. Ingen rekommenderad kylskåpstemperatur. Tacka för att det slängs mycket mejeriprodukter i England.
Tesco ställer upp för sina bönder och lovar att mjölkbönderna får rättvist/rimligt betalt för varje pint, att varje pint är 100 procent brittisk och att varje ko tas om hand på ett bra sätt. Och bonden Stuart intygar att han får ett bra pris för mjölken som gör att han kan investera för framtiden och är stolt över sitt nära samarbete med Tesco. När ser vi liknande på svenska mjölkpaket, tro’? Waitrose håller också på de brittiska bönderna med texten ”We are backing Brittish” på butiksskyltar och plastkassar.Proteinet hajpas även i UK förstås. Här en mjölkdrink med hela 50 gram protein. Poppis att ge till barn. Söt jordgubbssmak är nog anledningen.
Mängder av kopior av Fjällrävens Kånken på Camden Market. 25 pund för kopian i Camden, 75 pund för orginalet i City.
Snygga ”takeaway” boxar med asiatisk mat från Sainsbury- bara att värma.
Förvånansvärt mycket hål i hyllorna i flera affärer. Knappast ”fullt, fräscht och frontat” som är slagordet i svenska butiker. Kanske var det långtradarstrejk…
Påtagligt lite godis och junkfood vid butikskassorna jämfört med svenska butikers enorma godisgångar. Säkert har konsumentkampanjer som ”Chuck the snacks out of the check outs” gjort verkan.
Slutligen, jag hittade inga synliga bevis för att butikerna minskar matsvinnet mer än en och annan förpackning med kort datum till rabatterat pris. Kanske doneras de det mesta till behövande genom Fare Share och andra organisationer.