Arkiv Återvinning Förpackningar Konsument Marknadsföring

“Komposterbart” material vilseleder. Är förbannad!

25 oktober, 2019

Förbannad, frustrerad och irriterad på all vilseledande information om miljövänliga “komposterbara” engångsprodukter.

Deltog som volontär på ett event för några helger sedan. Så otroligt fint arrangerat med diskussioner och workshops om viktiga frågor i underbar miljö vid havet. Ljuvlig mat i tält men inga diskmöjligheter. Därför hade arrangörerna verkligen ansträngt sig för att välja engångmuggar, tallrikar och bestick skulle vara det allra bästa för miljön. Komposterbara och inte av fossilt material.

Dra åt skogen alla företag som marknadsför sina produkter som “komposterbara”! Låter tjusigt men är begrepp som är totalt vilseledande. Vi har inga anläggningar för storskalig industriell kompostering i Sverige, för det är det som krävs för att bryta ner materialet.

De dyra palmbladstallrikarna och muggarna av bagasse, en restprodukt från sockerrörsproduktion måste gå i tunnan för brännbart. Inte till återvinning. Det meddelade kommunens återvinningscentral när jag ringde dem.

Blir förbannad och frustrerad. Tar kontakt med FTI, Förpacknings- och tidningsinsamlingen samt Fiskeby som är bruket som återvinner pappersförpackningar. Bagasse hade visst kunnat återvinnas säger Fiskeby. Men FTI säger nej. Ringer till Papstar som marknadsför produkterna. De är också frustrerade, har rotat i frågan och funderar på hur de ska marknadsföra produkten.

Ringer till Sörab, kanske kan palmbladstallrikarna gå som trädgårdsavfall? Blad som blad. Kvinnan jag talar med säger att det ska gå till brännbart. Ber att få tala med en expert. Han kommer på måndag. Puh.

Kollar med Konsumentverket om det kan anses som vilseledande och “greenwashing” att skriva “komposterbar” i företagens marknadsföring. Det finns ju ingen sådan storskalig möjlighet i Sverige. De tycker jag ska komma in med en anmälan. Jag tycker även de ska ta sig en titt på begreppet “nedbrytbart material “. Låter som om man kan slänga produkterna i naturen och att den snabbt bryts ner. Det kan ta åratal. Och handlar det om bionedbrytbar plast så funkar den inte heller i återvinningen. Sedan må den vara hur växtbaserad och fossilfri som helst.

Måste ta reda på mer. Jäkligt knepigt område att sätta sig in i. Återkommer i frågan.

  • Reply
    Nathalie
    25 oktober, 2019 at 20:14

    Kan du eller vet du om det finns någon engångstallrikar, muggar, bestick etc, som ÄR miljövänliga? Och i såna fall vilket material är dem gjorda i och vart ska dem slängas i?

  • Reply
    Louise Ungerth
    26 oktober, 2019 at 07:59

    Hej Nathalie, Jag håller på att titta på det. Återkommer!

  • Reply
    Eva-Maria Bengtson
    27 oktober, 2019 at 15:22

    Å vad bra att du undersöker detta! Ytterst förvirrande.

    • Reply
      Louise Ungerth
      27 oktober, 2019 at 17:05

      Saknar din penna på DN Eva-Maria!

  • Reply
    Mårten Thorslund
    28 oktober, 2019 at 09:33

    Om detta, liksom mycket annat, håller jag med dig. Det är vilseledande och å är det ett milt uttryck av vad de egentligen är. Greenwashing är egentligen mer passande. Även den tunnast enklaste soppåsar (t e x av märket Biobag) som är framtagna av majsstärkelse, som jag personligen testat att bryta ner under ett års tid i varmkompost (som tidvis hållit en temperatur uppåt 50 graders värme) tar biologisk nedbrytning av dessa tunna påsar många år. Att då hävda att t ex en förpackning i hårdplast (bioplast) är biologisk nedbrytbar är närmast en skymf. I princip allt skulle i så fall kunna berättiga till sådan märkningen, bara med tillägget att det kan ta hundratals eller många tusentals år. Jag förelår att man (Konsumentverket?) ska kräva använda tillägger hur lång tid som en förpackning bryts ner i svenska förutsättningar (schablon/medianvärde för svenska förhållanden då de skiljer sig från norr till söder etc). Kan det var en väg framåt? Undrar Mårten Thorslund

    • Reply
      Louise Ungerth
      28 oktober, 2019 at 10:30

      Mårten: Nja, det som inte bryts ner till organiskt material under en viss (kort) tid ska väl inte få kallas nedbrytbart i marknadsföringen. Snickrar på en anmälan till Konsumentverket. Jäkligt komplicerat område så det kommer att ta lite tid med alla nya material som spottas fram just nu med tanke på kommande EU-och svensk lagstiftning, och som marknadsförs hur som helst, .

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.