I butikerna står lagbrytarna på rad. Vad gör ni åt det, Konsumentverket?

Enligt prisinformationslagen ska prisinformation ”vara väl synlig och lätt att uppfatta”. Vidare ska ” jämförpriset på hyllkantsetiketten skiljas från priset genom att jämförpriset anges mot gul bakgrund”.

Det är få livsmedelskedjor som följer lagen, eller hur? Kolla här.

De digitala etiketterna, se ovan, är bland de värsta – inte sant?

Jämförpriset, liksom produktens slutliga pris, ska ”anges med en stil och storlek som är lätt att läsa”. Lätt att läsa? Knappast. Jag kan med svårighet läsa jämförpriserna med glasögon. Min man Ulf kan inte läsa dem alls.

Köpte paprika i går. 14,95 kronor kilot. Blev glad. Lågt pris, säkert överskott på paprikor tänkte jag och gick för att väga paprikorna. Funkade ej. Priset var 14,95 kronor per styck. Jämförpriset var 93 kronor kilot (!). Det kunde jag med stor ansträngning lista ut.

Det är bedrövligt att det finns en lag som ska följas men ingen tillsyn finns över lagen. Hög tid!

Skärpning alla butiker och skärpning Konsumentverket! Inte minst i dessa tider då många tillverkare manipulerar och minskar förpackningsstorlekarna så att styckpriset blir detsamma eller lägre än tidigare, medan kilopriset ökar. Med pyttesiffror är det jättesvårt att jämföra kilopris mellan olika varumärken. Så kan vi inte ha det.


Gör något! Lagför brottslingarna!

Tidigare fanns det bestämda regler för hur jämförpriser skulle anges, men den bilden är borttagen ur Konsumentverkets nya vägledning. Varför då?

Så här ska jämförpriset anges!