Har just anmält det här skitföretaget till Konsumentverket. Monido – Stockholm. De marknadsför en snygg tröja av  kashmir på nätet.  Visar sig vara 95 % polyester och 5 % spandex av uslaste kvalitet. Längst ner i annonsen på svårsynlig plats står ”tröjan är tillverkad av faux Kashmir”. Falsk kashmir. Såg inte det. Men då är den ju inte av kashmir. Dessutom finns det inget som heter ”faux Kashmir” vad jag vet.

Ja, jag vet. Borde inte köpt tröjan. Borde inte ha gått på att en kashmirtröja till reapris kostar 529 kronor. Borde veta bättre. Man får skylla sig själv….

Neej! Så fan heller. Man får inte skylla sig själv. Skurkföretag ska inte gå fria från lagar och regler. Därför anmäler jag företaget och förutsätter att Konsumentverket klämmer åt dem. Rejält. Och inte bara ger dem en reprimand och ber dem ta bort annonsen.

Vi har en alldeles för mesig konsumentmyndighet. I solklara fall, som jag anser att det här är, bör man ta till storsläggan och döma ut stränga avgifter direkt. Har företaget något trovärdigt argument mot att inte betala avgifterna får väl ärendet gå vidare till Patent- och marknadsdomstolen som får avgöra saken. Inte sant?

PS 7/9: En utmärkt och viktig artikel I Aftonbladet av Petter J Larsson om bedrägerier på nätet och hur vi riskerar att bluffas om vi inte ser upp.