En hel tågresa och en promenad på stan i helgen utan att bli överfallen av reklam för Marabou. Äntligen. Så himla skönt!

Vart man än har ställt sin kos den senaste månaden har det körts upp Maraboureklam i ansiktet på en. På reklampelare med rörlig reklam på stan, vid rulltrapporna till samtliga tåg, pendeltåg och tunnelbanor, inne i pendeltågen och i t-banan, på busshållplatser och stationer. Ja, överallt. I veckor. För att inte tala om all störtexponering av choklad till extrapriser som skyltats upp i de flesta butiker. Marabou verkar ha slängt gratis chokladkakor på inköparna. Och livsmedelskedjorna har tacksamt tackat ja. Fy fan.

Efter att Marabou bojkottades av många svenskar och försäljningen dalade valde företaget att byta design på förpackningarna.

– Jaaa, vi byter logga! Då kanske folk börjar tycka om oss igen. Så tänkte Marabou och la miljontals kronor på reklam.

Fast så lätt går det inte. Vi gillar inte er ägare Mondelez. De är ju utsedda till ”International sponsor of war” på grund av sin omfattande verksamhet i Ryssland. Dessutom har VDn Dirk van de Put fortsatt att göra bort sig genom obehagliga uttalanden om att deras investerare inte bryr sig om att företaget driver tre fabriker i Ryssland.

För det första är det inte sant, för det andra är det synnerligen korkat sagt. Skäms!

Tänk vad gött det hade varit om åtminstone en enda svensk livsmedelskedja hade visat lite kurage och sagt nej till att kampanja för Marabouchoklad. Men nej. Inte ens konsumentkooperationen, min förra arbetsplats. Det gör mig rejält besviken.

——————–

PS En vän berättade just att Maraboureklam fanns på pendeltåget han åkte i går. De ger sig inte tydligen. Fy fan.