”Det är många som ringer nu…” Så låter det oupphörligen så fort jag behöver få kontakt med kundtjänst oavsett vilket företag jag ringer. Och när jag väl har krånglat mig förbi robotarna får jag tillbringa evigheter i en telefonkö. Är så jäkla trött på det.

”Nej, det är inte många som ringer nu” vill jag ryta tillbaka. ”Ert företag har för få personer anställda för att svara på frågor, och det är rent ut sagt oförskämt.”

Och när någon äntligen svarar så räcker det inte med det, utan man ska svara på mängder av frågor efter samtalet, när det väl är avslutat. Varav bara några få frågar om man är nöjd med hur lång tid det tog innan någon svarade. Som om det inte är intressant.

Tänk om vi skulle börja publicera en lista på hur länge vi har fått stå ut i telefonkön och vilket företag vi har ringt. Då kanske det skulle hända något! För inget företag gillar badwill. Och så kunde vi ha en lista på företag som svarar snabbt. Vad tror ni om det?

Dock måste jag erkänna. Post Nord ringde jag i morse och fick snabbt svar. Men först efter att jag fått tala med en robot några gånger och först efter att jag sa  ”kundtjänst” i mikrofonen. Det har jag lärt mig att man ska göra. Och det funkade. Denna gång. Länsförsäkringar ringde jag också men la på efter 10 minuter då det fortfarande var 6 personer före mig i kön.

Läs för övrigt Jan Guillous utomordentliga krönika i Aftonbladet i liknande ärende.

Foto: Unsplash Prateek Verma