I våras hörde jag en kunnig föreläsare säga, att om Arlanda flygplats stängdes i några dagar skulle vi knappast ha någon mat på butikshyllorna, eftersom så mycket livsmedel fraktas hit per flyg.
Det är inte sant. Det är en mycket liten andel livsmedel som fraktas till Arlanda per flyg.
I en artikel i DN för någon vecka sedan säger Björn Oliviusson som odlar frukt och grönsaker i ett experimentellt växthus i Stockholmstrakten att ” en papaya från Brasilien som säljs i en svensk butik har en flygresa på över tusen mil bakom sig”.
Stämmer det? Inte vet jag.
Att sockerärtor och andra färska bönor från Kenya, sparris från Peru och känsliga produkter som färska hallon, amerikanska blåbär och fikon från långtbortistan går på flyg, det är väl känt. Och även små exotiska frukter som stjärnfrukt och guava. Liksom minimajs från Thailand och körsbär från Chile. Det mesta samfraktas i passagerarplan, så de ska väl inte bära hela hundhuvudet för alla flygkilometer, men ändå.
Men stora tunga papayor? Kommer de hit per flyg? Det verkar ju inte riktigt klokt.
Ringer Everfresh, stor leverantör av frukt och grönsaker till bland andra Coop och Citygross och ber dem hjälpa mig. Tack för det!
Ja, det stämmer. Papaya fraktas med flyg. Den är känslig och lämpar sig inte för långa båttransporter.
Fråga: Förväntar vi konsumenter oss att alltid hitta allt i butikernas frukt och grönsaksdiskarna?
Ja, numera gör vi nog det.
Men just papaya tror jag få skulle sakna om den försvann.
Urban Deli, med några få restauranger/butiker i Stockholmsområdet och som ägs av bland andra Axfood har slutat sälja flygfraktade frukt och grönsaker. Så bra. Förhoppningsvis kommer fler butikskedjor att haka på.
Mer i ämnet kommer framöver.