Jag fortsätter gräva ner mig ämnet flygfrakt av livsmedel. Läs tidigare inlägg här.
I en intervju i DN härom veckan hävdades nämligen att lammkött flygfraktas från Nya Zeeland. Nej, det är inte korrekt. Det händer, men sker mycket sällan och endast i undantagsfall. Till exempel om något oförutsett händer i produktionen och leveranserna riskerar att bli försenade till påsk. Då kan det flygas hem. Att sälja lammköttet veckan efter påsk går helt inte. Stendöd marknad. Att kränga oxfilé veckan efter nyår är inte heller någon höjdare.
Flygfrakt kostar 10 ggr mer än båtfrakt. Så det säger sig självt att frakta livsmedel med flyg inte tillhör vanligheterna.
Det färska köttet från Brasilien, Uruguay, Australien och Nya Zeeland som vi hittar i butiksdiskarna har fraktats hit med båt. Köttet är vakuumförpackat och djupkyllagras, d v s hålls vid cirka minus 1 grads temperatur (kött fryser vid -1,7 grader) i båtens kylcontainrar. Då håller det sig ”färskt” väldigt länge. I upptill 140 dagar för nötkött, knappt tre månader för lamm och fyra veckor för gris.
Temperatur, vakuum, extremt noggrann hygien vid slakt och pack och ostressade djur med rätt ph i köttet är avgörande för köttets långa hållbarhet.
Bild: Svenskt Kött