Läser just Mustafa Cans mästerliga skildring i SvD av Rysslands grymma, grymma krig i Ukraina och om allt lidanden och all död. Den gör mig alldeles extra rasande på Mondelez företag Grenade som hade det dåliga omdömet att mitt på Odenplan i förra veckan göra reklam för sin proteinbar ”Oreo Grenade”.

Hur?

Med en granat rakt ner i gatstenen i form av deras förbannade proteinbar.

Och så har företaget reklambyrå Berlingo Media, ”kreativ utomhusreklam” mage att i tidningen Resumé säga att proteinbaren ”uppenbarligen ploppar upp ur marken”, inte ner. Grenade slogs ihop med Mondelez, som utsetts av Ukraina till ”International sponsor of war”, år 2021. Mondelez tar inget ansvar för Grenades extremt dåliga smak utan säger i ett mejl till mig att Grenade är ett eget bolag som sköter all marknadsföring själv. Som om Mondelez inte alls skulle bry sig om hur deras mycket välkända varumärke Oreo marknadsförs. Klart de har insyn. Fy så lågt.

Varför inte i stället backa, säga att det här blev verkligen inte bra. Vi gjorde fel. Be om ursäkt. Men icke.