”The Move to minus 15 Coalition”. Det kallas ett initiativ av livsmedelsaktörer i Storbritannien (UK) som syftar till att hålla minus 15 grader i hela fryskedjan för livsmedel, i stället för minus 18 grader. En temperatur som blev standard för 100 års sedan. Hela livsmedelskedjan måste vara med, containertrafiken, industri, transport, lager, handel och vidare, antar jag, till hushållens frysar. Att öka frystemperaturen med tre grader uppges kunna spara  17,7 miljoner ton Co2 ekv, 25 terrawattimmar energi, motsvarande drygt 8 procent av UKs årliga energikonsumtion, och minst 5 procent av kostnaderna i livsmedelskedjan. Detta utan att nämnvärt påverka livsmedelssäkerhet, smak, kvalitet eller näringsvärde. Läs mer här. Kommentar: Detta ska inte tas som intäkt för att inte minska temperaturen i kylkedjan från + 8 till 4 eller 5 grader, något som jag har tjat om i evigheter. Då skulle nämligen bäst före- datum kunna förlängas med många dagar och mindre mat slängas.

Av 22 granskade foodtechbolag är det endast sex som går med vinst visar en granskning av Christian von Essen enligt tidningen Livsmedel i Fokus. Av dessa har två matsvinnsanknytning. Dels Mealmakers Sweden med en digital marknadsplats som säljer överskottsmat till företag inom food-service. Grattis till dem! Dels Malmöföretaget Simply No Waste med drycken Kado som mixar avokadokärnor med citron, äpple och ingefära eller te. Mealmakers har för övrigt just tecknat kontrakt med Karlstad kommun.

Godiskedjan Hemmakväll vill rädda godis från att slängas och har inlett ett samarbete med To Good to Go, Läs här.

På Linkedin skriver Daniel Bergkvist, Deligate, ”De senaste dagarna har det sålts (räddats) kort-datum-mat för över 2.8 miljoner i landets Ät Snart-stationer. På topplistan över räddade varor finns som vanligt vispgrädde och mozzarella. Kanske behöver vi inte 10-14 olika sorters grädde på hyllan? Eller 6-8 olika sorters mozzarella?”. Bra och avgörande frågor. Mycket värt att nämna är att Deligate har tecknat kontrakt med franska livsmedelsjätten Carrefour. Läs här och här.

EU sätter press på handeln att minska matsvinnet. Matsvinn är ett oroande och snabbt växande fenomen som allvarligt hotar planetens gränser skriver Institute for European Environmental Policy. Matsvinnet står för 8 procent av växthusgaserna, i paritet med utsläppen från vägtransporter. Läs ”Adressing food waste in the retail sector” och hela briefen här. En bra rekapitulering av vad som har gjorts och är på gång i EU för oss med dåligt minne.

OBS! Den 25 september, om en månad, går tiden ut för att söka EU-medel om totalt 4 miljoner euro (!) för att minska matsvinnet. Det kan handla om åtgärder för att förändra beteenden, utbildning, träning, riktlinjer och implementering för att förebygga matsvinn, övervakning och kampanjer för att  öka medvetenhet, kommunikationsmaterial samt utveckling av nya affärsmodeller.

Nu drar UKs matsvinnsvecka igång, Food Waste Action Week. Tesco bidrar till kampanjen ”Choose what you’ll use” för att mer frukt och grönt ska säljas i lösvikt i stället för förpackat. Det vill säga att man ska kunna köpa precis så mycket frukt och grönsaker man vill och tänker äta. Mer lösviktsförsäljning kommer att minska svinnet med 60 000 ton menar Wrap och Tesco. De flesta frukt och grönsaker säljs förpackade i UK, inte som i Sverige där lösvikt dominerar.

Fler updates hittar du här.

 

 

 

 

 

 

.

 

 

Educate for change

To good to go Godis- Market.