Det största som har hänt den senaste månaden är att Lidl har offentliggjort hur mycket mat de svinnar i ton. 6 400 ton är Lidls matsvinn. Heja Lidl som är så modiga och går ut offentligt med siffrorna! Bravooo!
Lidl har 4,7 procent marknadsandel. Om vi skalar upp Lidls siffror till att gälla alla livsmedelskedjor i Sverige, skulle det bli 136 000 ton svinn av livsmedel från svenska butiker. Det är mycket det. Och väldigt mycket mer än vad Naturvårdsverkets siffror visar, som är 30 000 ton. En siffra, som vi som engagerar oss i frågan har misstrott allt sedan den publicerades.
Aftonbladet har i samarbete med Matsmart.se gjort tre korta filmer med information och tips om hur länge maten är okej efter bäst före- datum. Trehundrafemtio tusen personer öppnade den första filmen för två veckor sedan! Intressant. Frontar gör jag.
Två eldsjälar som sätter fokus på butikernas svinn är @dumpsterdivan på Instagram och Andreas Jakobssons blogg Dumpstringslyx. Följ, titta, läs och begrunda!
Stadsmissionen har gjort en film om den växande matfattigdomen och vad som behöver göras för att överbliven mat ska kunna gå till dem som behöver den bäst.
Jag påminner som (nästan) alltid om AGFOs nyhetsbrev och artiklar som ofta tar upp matsvinnet.T ex den här.
Mer än 20 procent av skörden som lämnas i fält skulle kunna säljas i stället för att plöjas ner. Det menar forskare i North Carolina. 20 procents högre skörd helt enkelt!
Meal Makers och några skolor i Göteborgs stad testar att köpa in partier med livsmedel som har nära till bäst före – datum. Låter som en mycket god idé!
Södersjukhuset har minskat sitt matsvinn med 70 procent. Till hjälp har de kostplaneringsverktyget Matilda och en kylskåpsapp. Coolt.
Matsmart.se tar in ytterligare 180 miljoner kronor i en investeringsrunda för expansion utomlands. Det är investerare i Tyskland som lättar på plånboken samt även tidigare investerare som IKEA, Norrsken och Axel Johnsons D-AX.
Här hittar du dokumentation från matsvinnsmyndigheternas dag om matsvinn.
INTERNATIONELLT
Nya produkter poppar upp hela tiden som – mer eller mindre- minskar matsvinnet. Här har Pulp Pantry tagit tillvara på fruktspillet från juicebarer, pressat ihop det, kryddat upp lite och lanserar dem som ingrediens till hemmagjord granola. Påhittigt! Och juicebarer finns det ju gott om….
Nya mer hållbara textilier utvecklas av matavfall skriver Forbes, till exempel från ananasblad. 700 000 ton apelsinskal kan också bli kläder hoppas italienarna.
USA baserade Winnow, som minskar matsvinnet genom digitala vågar och AI i bland andra IKEAs kök, tar in nya stålar. Senaste verktyget är Winnow Vision, en kamera som tar bilder på den mat som slängs. Sedan används bilderna till att träna upp verktyget att känna igen och registrera den mat som gått till spillo. På så sätt slipper personalen att knappa in data.
Matvett.no tipsar restaurangbranschen om hur de ska minska matsvinnet. Inte lika flashig kampanj som WRAPs Guardians of Grub.
Tesco tar tillvara på svinn som uppkommer i packerier och lagerhus i Kenya och donerar grönsaker och frukt till skolor. Utmärkt idé att ta efter för svenska livsmedelskedjor- inte sant?
Slut för denna gång. Fler updates finns här