Jaaa! Konsumentverket har äntligen engagerat sig i blufföretag på nätet och specialgranskar tio företag som säljer genom ”drop shipping”. De framställer sig som ett väldigt lokalt eller svenskt e-handelsföretag fast varorna, ofta av uslaste kvalitet, lagerhålls och skeppas från Kina. Och vill man reklamera eländet går det ofta inte, eller så får man själv betala dyra pengar för att skicka tillbaka varan. Råkade själv ut för detta och tog kontakt med Konsumentverket som inte ville prioritera frågan. Märkligt nog eftersom det var så himla många som råkade illa ut och anmälningarna drällde in. Jag skällde i blogginlägg och via telefonsamtal och mejl, och Maria Wiezell på Sveriges Konsumenter satt i TV och gjorde likadant.
Det har gett effekt! Hurra! Nu inleder Konsumentverket en STOR granskning av tio nätföretag som använder sig av drop shipping. Utmärkt.
Eftersom jag varit kritisk mot Konsumentverket i det senaste och anklagat dem för mesighet vill jag nu passa på att berömma också. Följ Konsumentverket på Facebook! Det är en riktig höjdare. Där får man på ett enkelt sätt råd och kunskap i olika vardagliga och ibland knepiga konsumentfrågor. Ett riktigt bra initiativ av Konsumentverket.