Fakta Analys
Påverkan
Blogg med högt och lågt om konsument- och hållbarhetsfrågor, iakttagelser från när och fjärran, granskningar och personliga reflektioner.

Mondelez köpte mest reklam i Sverige 2024
Nej, detta är inte Mondelez reklam. Bild Ali Roresteini
Mondelez är det företag som har satsat mest reklampengar i Sverige under 2024. Hela 720 miljoner kronor. Och det är Marabou som står för den största delen av Mondelez reklamkaka med 334 miljoner. Följt av Philadelphiaost med 155 miljoner kronor i reklam, Daim 97 miljoner kronor och Oreo 75 miljoner kronor. Alla är med på topp 10 listan av reklaminvesteringar i livsmedel förra året. Det skriver tidningen Dagligvarunytt i dag.
Mondelez har alltså bara i Sverige satsat nästan tre fjärdedels miljard på reklam för fyra av deras varumärken.
Det är en hissnande summa som är svår att greppa. En miljard kronor är väldigt, väldigt mycket pengar. Ett sätt att få perspektiv är att lära sig att 1 miljon sekunder är 11 dagar, 1 miljard sekunder är 32 år! Då begriper åtminstone jag skillnaden mellan en miljon och en miljard.
Mondelez dotterbolag i Sverige omsatte 2,7 miljarder kronor år 2024 och la 720 miljoner på reklam enligt Dagligvarunytt.
Detta att jämföra med en annan storköpare av reklam, Arla. De kommer på andrar plats på listan. Arla omsatte 17,7 miljarder på den svenska marknaden och la 320 miljarder kronor på annonsering i olika mediekanaler. Det är mycket pengar, men mer begripligt än Mondelez enorma reklamsatsningar.
Det vore intressant att veta vad Mondelez la ut på reklam i Sverige före Rysslands anfallskrig mot Ukraina. Att Mondelez fortsätter att ha omfattande verksamhet i Ryssland har lett till att många svenskar, i protest, vägrar köpa företagets produkter, främst Marabou. Och då behövs väl mycket reklam antar jag….
Om
I hela mitt yrkesliv har jag arbetat med opinionsbildning, information och kommunikation. Att ta fram fakta och påverka företag, myndigheter och politiker i frågor som ligger nära oss människor. Först på LRF med Sveriges bönder som bas och sedan många år med Konsumentföreningen Stockholms då 800 000 medlemmar som uppdragsgivare.
Det har handlat om lantbruk, mat, hälsa, matsvinn, miljö och klimat, återbruk och återvinning, hushållsekonomi, konsumenträtt, vilseledande marknadsföring med mera.
Det fortsätter jag med. Nu från egen plattform, Ungerth & Co.

Louise Ungerth – En hållbar blogg
Restaurangsvinnet ökar – Update matsvinn januari 2025
Matsvinnet från restaurangerna ökar, mängder av tips för offentliga kök, innovationstävling avgjord och en smart kyl som får maten att hålla längre. Matsvinnet från restauranger motsvarar tio kilo per person och år, och det har ökat sedan pandemin. Restaurangernas...
Öka tempot! – Update matsvinn november- december 2024
Hårdare tag önskas av forskare, Matsvinnstips i juletid, Vinnare av Änglamarkspriset, Ozempic ökar svinnet och GOD JUL! Öka tempot och hårdare tag! På frivillig väg kommer de nordiska länderna att aldrig nå FNs mål om minskat matsvinn till år 2030.Det slås fast i...
Miljoner i sving – Update matsvinn oktober 2024
Miljonerna haglar, näringsrikt mjöl av restströmmar från industrin, swisha ett ingefärashot, två konsumentundersökningar och lite till. 53 miljoner kronor till nio forskningsprojekt om matsvinn! Det anslår Formas de närmaste tre åren. Inte illa. Utlysningen kallas...